Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

Upoznajte magične kaktuse i sukulente te kako ih uzgojiti
Avatar
Fig
Moderator
Postovi: 496
Pridružen/a: 21.11.2010, 23:53
Zahvalio/a: 48 puta
Prim. zahvala: 112 puta

Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la Fig » 16.01.2011, 16:07

Uzgajanje kaktusa nije previše teško, te će sa dovoljnom svjetlošću, dobrim supstratom i pravilnim zalijevanjem kaktus obaviti sav preostali posao. Međutim, ima nekoliko problema kada se biljke zaraze i inficiraju, te tako oduzmu radost uzgajanja.
Ovdje ćemo naći par naputaka kako dijagnosticirati bolest vašeg kaktusa, tretirati problem i naučiti kako spriječiti buduće probleme koliko je to god moguće.

Kako bi se bolje snašli kroz različite bolesti kaktusa na koje možemo naići, podijeljene su u nekoliko kategorija:
1. Okolišne - prekomjerno zalijevanje, etiolacija, sušenje, opekline, smrzavanje, ograničenost posude
2. Bube - štitaste uši, vunaste uši, Dactylopius coccus, crveni pauk, puževi balavci, nematode, glodavci i ptice, crvi i gusjenice, lisne uši, resičari, ostale bube
3. Gljivice i bolesti - gljivice, trulež
4. Ostalo - starenje, fizička oštećenja, fototoksičnost

Dole su navedene informacije specifično za kaktuse, ali se većina može primjeniti i na ostalim sukulentnim kao i na nekim ne-sukulentnim biljkama.

Prekomjerno zalijevanje
Kaktusi skladište vodu u svojem tkivu, koja im koristi kako bi preživjeli duge sušne periode. Zbog toga što kaktusi generalno rastu u suhim klimatskim uvjetima, veoma brzo i učinkovito upijaju vodu kroz svoje korijenje. S druge strane, nemaju sposobnost riješiti se viška vode. U prirodi to funkcionira savršeno, dok ljudi u uzgoju nerijetko znaju opskrbiti kaktus sa više vode nego što on treba, te onda dolazi do problema. To je veoma uobičajena situacija koja rezultira da kaktusi u uzgoju počinju izgledati punašno i splasnuto.

Pravi se problem javlja kada ljudi ne samo da daju kaktusu više vode nego što on zahtjeva, nego i više vode nego što on sam može podnijeti. Tu se radi o prekomjernom zalijevanju. Kaktus će u takvim uvjetima sve više i više bubriti i često će puta stabljika kaktusa postati toliko zasićena vodom da će se raspuknuti na više mjesta. Od ovoga se kaktus često može oporaviti, dok se od drugog rezultata prekomjernog zalijevanja (posebno kad je kombinirano sa niskim temperaturama) ne oporavlja baš često, a to je truljenje. Nekada će samo truli dijelovi otpasti i istrunuti, ali nažalost, to najčešće bude cijela biljka.

Tretman
Prvu stvar koju moramo napraviti kod prekomjerno zalijevanog kaktusa je prestati ga zalijevati! U mnogo je slučajeva i presađivanje dobra ideja. Možemo i malo sačekati, te ga ostaviti takvog i čekati nekih tjedan do dva da se osuši i onda ga presaditi. Ako se kaktus otvorio na nekim mjestima onda je šteta trajna i ne možemo ništa napraviti nego čekati da sama rana eventualno zaraste, a ako je počeo trunuti, njegovo spašavanje će ovisiti koliko duboko i daleko je trulež nastupila.

slika slika

Etiolacija
Kaktusi generalno zahtjevaju puno jakog svjetla da budu zdravi. Takav je level svjetla ekstremno teško pružiti kaktusima uzgajanima u kući. Južno orijentirani prozori (sjeverno orijentirani u južnoj hemisferi) mogu pružiti kaktusu dovoljno svjetla da spriječe etiolaciju. Međutim, i dalje najsvjetliji prozor u kući ne osigurava toliko svjetla koliko bi sam kaktus želio. Kaktusi će naginjati prema svjetlu ako se nalaze na prozoru iza nekakvih prepreka tako da će unutrašnja strana dobivati puno manje svjetla nego ona okrenuta prema suncu. Umjetno osvjetljenje nema izgleda u usporedbi sa pravim sunčevim osvjetljenjem. Moguće je koristiti HID svjetla, ali su veoma skupa za kupovinu kao i za korištenje, te nisu nešto što bi većina ljudi htjela imati u svojim kućama.

Etiolacija se definira kao: ''Blijed i nedovoljan rast uzrokovana nedovoljnom osvjetljenošću, nepravilnom ishranom ili zbijenošću.'' Početnici neće znati da bi normalan rast trebao izgledati drugačije nego što se kaktus pod etiolacijom doima. Tipična etiolacija predstavlja rast svjetlo-zelene ili žuto-zelene boje. Doima se kao da je pomalo iščupan iz supstrata, te je veoma slabašan.

Tretman
Kad je kaktus jednom započeo etiolacijski rast, efekti su trajni. Iako se kaktus uvijek može podvrgnuti potpunom zdravlju mjenjanjem uvjeta, on će uvijek biti deformiran tamo gdje se etiolacija pojavila. Kako bi ispravili etiolaciju, trebamo kaktus izložiti jačem svjetlu. Uobičajeno je to izlaganje mjestu gdje ima više svjetla ili podupiranje već prisutnog svjetla sa umjetnim. U oba slučaja, važno je da kaktus ne uzmemo i jednostavno ga idućeg dana izložimo punom svjetlu, već se on mora postupno izlagati sve jačem i jačem svjetlu kako bi spriječili nastajanje opeklina. Zdravi kaktusi također mogu dobiti opekline od dramatičnog povećanja sunčevog svjetla, dok kod etioliranih kaktusa to može biti fatalno. Ako imate kaktus koji je rastao pod slabim svjetlom, možete reducirati etiolaciju držeći ga u hladnijim uvjetima i ne zalijevajući ga tako često kao što ste to inače radili. Idealno bi bilo da su noćni uvjeti oko dvadeset stupnjeva niži od danje temperature, te bi to poboljšalo situaciju za sam kaktus, ali s druge strane, to veoma ne bi bilo povoljno za njegove ljudske cimere. Najbolja opcija za lokacije koje su prehladne je da uzgajamo kaktus vani cijele godine, te ga onda po zimi premijestimo u kuću na neko hladnije mjesto bez zalijevanja. U ovakvim će uvjetim kaktus biti uspavan i miran, te biti bez ikakvog svjetla uopće. Iako mnoge vrste neće ovo tolerirati, većina će biti sasvim u redu ili će biti još bolje sa tim dormantnim periodom.

slika slika slika slika slika

Sušenje
Da kaktusi ne trebaju vodu je mit, te su u biti veliki obožavaoci vode. Previše zaliti kaktus je sam po sebi problem, ali premalo vode će ga eventualno isušiti i ubiti. Kaktusi skladište svoju vodu i drže je strpljivo čekajući podosta vremena između vašeg zalijevanja tako da je bolje manje zaliti nego previše. Kaktus se na prvoj slici ispod počeo sušiti zbog nedostatka vode, ali je izbacio novi izdanak kada je ponovno dobio vode. Temperatura je važan faktor brzine sušenja pojedinog kaktusa, pa tako što je toplije tako će se i kaktus brže sušiti. Tipično, što je vrijeme toplije to će i kaktusi više tražiti vode, svjetla, te obavljati svoj rast u takvim uvjetima. Kada vode nestane (ili kad poraste temperatura), tada će se biljka smiriti i ostati uspavana dok se uvjeti ne poprave, a ako se eventualno ne poprave onda ona ugiba.

Tretman
Solucija koja se čini očita kako bi riješili problem sušenja je ta da damo biljci podosta vode. Međutim, kao i sa svime, poželjno je biljci u početku dati malo vode, te povećavati dozu tokom narednih tjedana. Ovo se radi zbog toga što su osušene biljke izgubile dosta svog korijenja, tako da su u stanju uzimati malo vode svako toliko, a što im korijenje polako opet raste to su u stanju primati sve više i više vode. Ako joj damo previše vode i ako korijenje nije u mogućnosti sve upiti, biljka će početi truliti zbog nalaženja u vlažnoj zemlji.

slika slika

Opekline
Biljke koje su maknute iz sjenovite lokacije direktno na sunce vrlo će vjerojatno zadobiti opekline. Najveću ćemo štetu primjetiti na vrhu kaktusa i na onoj strani koja gleda prema suncu. Izbočeni će rubovi kaktusa vrlo vjerojatno prije izgoriti nego udubine duž same stabljike. Neki kaktusi imaju široke izbočine i malu zaštitu od malih bodlji, tako da će se opekline pojaviti i medu izbočinama. Slabe opekline će samo biti bjelkaste boje na izloženim područjima dok će jače poprimiti žarko smeđi ožiljak uzduž biljke na svim područjima koja nisu zasjenjena bodljama ili drugim dijelovima stabljike.

Tretman
Ako primjetimo opekline u ranom stadiju dok su još bjelkaste boje, tada možemo spriječiti daljnju štetu tako da nađemo kaktusu neko sjenovitije mjesto podalje od direktnog sunčevog svjetla. Ako su opekline već poprimile smeđu boju i ožiljkast oblik, tada je šteta trajna i biljka će morati sama nadrasti oštećenje. Prevencija je najbolja obrana od opeklina. Ako kupite biljku koja je bila unutar dućana duže vremena, tada je treba postepeno izlagati sunčevom svijetlu. Ovo možemo postići na način da joj damo potpuno sunčevo osvjetljenje na jedan kratak period svakog dana, te da postepeno produljujemo period na suncu tokom narednih tjedana. Treba imati na umu i da neke vrste ne žele potpunu sunčevu svjetlost cijeli dan, kao i da se ''potpuno sunčevo osvjetljenje'' u Engleskoj bitno razlikuje od ''potpunog sunčevog osvijetljenja'' u Arizoni. Što je jače sunce gdje živite, to morate biti oprezniji oko svojih biljaka što se tiče opeklina.

slika slika slika slika

Smrzavanje
Ovakve štete nastaju prilikom izlaganja kaktusa veoma niskim smrzavajućim temperaturama. Neki su kaktusi veoma otporni na hladne temperature, dok većina neće tolerirati ni malu hladunjavost ako su mokri. Međutim, razlikuju se štete od mraza i izlaganja hladnijim uvjetima. Kaktusi koju su osjetljivi na hladnoću i mokrost neće biti oštećeni od same hladnoće već će podleći drugim problemima koji rezultiraju hladnom temperaturom. Tipično, mokri i hladni kaktusi rezultiraju truljenjem. S druge strane, oštećenja od mraza će uništiti biljne stanice koje su izložene niskim temperaturama na način da ledeni kristali unutar stanice uzrokuju staničnu stijenku da perforira. Često se sama oštećenost odmah ne vidi, već se ukaže dan-dva nakon kada uništene stanice poprime crnu boju i počnu truliti.

Na iznenađenje mnogih, ima puno vrsta kaktusa koji mogu preživjeti smrzavajuće temperature pod uvjetom da su bez previše vode i da se ne radi o teškome mrazu. Ima puno vrsta koje rastu u sjevernom dijelu Sjeverne Amerike i Kanadi koje mogu izdržati temperature i do -37°C. Ovakvi su kaktusi niski i rastu blizu zemlji, te se u jesen zgrče zbog gubitka sve nepotrebne vlage u njihovima stanicama. Međutim, i najjačima od ovih kaktusa je potrebno dobro drenirano tlo koje im omogućava da ne budu pretjerano vlažni.

Tretman
Kad je jednom kaktus oštećen od mraza, više ništa ne možemo napraviti da to unazadimo. Često je najbolja stvar koju možemo napraviti ta da odrežemo oštećeni dio kako bi spriječili truljenje u tom području. Tipično se mraz javlja od vrha prema niže, tako da se rastući dio uništi. Kada se nešto takvo desi, kaktus će izbaciti izdanak u nižim dijelovima, te se ti izdanci mogu odvojiti i posaditi kako bi stvorili novu biljku normalnog izgleda.

Kako bi spriječili oštećenja od mraza, kaktus mora biti zaštićen od mraza na prvom mjestu. Ako su posađeni u posudici, onda ih premještamo u kuću. Zavisno o jačini mraza možemo koristiti jednostavne pokrove. Na malim kaktusima možemo koristiti kao pokrov čašicu od stiropora da ih prekriva po cijelu noć. Možemo koristiti i nekakve manje grijalice koje mogu držati i cijelu kolekciju na ugodnoj temperaturi. Neki koriste i obične žarulje u kombinaciji sa nekakvom vrstom pokrova.

slika slika slika

Ograničenje posudom
Biljke koje si ograničene posudom su one koje su rasle u određenoj posudi duže vremena tako da im je korijenje popunilo cijelu posudu. Sa vremenom, masa korijenja postane toliko uska da i voda jako teško uspijeva penetrirati kroz posudu. To je, naravno, jedan od glavnih problema kod kaktusa sa malom posudom. Ako normalno zalijevamo takvu biljku, veoma je vjerojatno da biljka neće imati dovoljno vode. Kao rezultat će biljka početi sušiti ili venuti zbog nedostatka vode. Možete namočiti biljku u vodu, ali se onda javlja drugi problem jer kada se masa korijena dovoljno namoči, onda treba puno vremena da se osuši, te je vrlo vjerojatno da će te na kraju završiti sa previše zalijevanom biljkom. Drugi problem kod biljke ograničene posude je taj da su sve hranjive tvari u takvom tlu već odavno nestale. Možete staviti umjetno gnojivo u vodu ali se onda opet vraćate na prvi problem - kako dostupiti vodu biljci bez da joj namočimo korijenje.

Tretman
Solucija kod ovakvog problema je očita - presadnja! Presađivanje je nešto što bi trebali ionako raditi kako bi pregledali korijenje i uvjerili se da je u redu bez nametnika, kao i da bi zamjenili stari supstrat novim hranjivijim.

Kada imate kuglu od korijenja u posudi, morat će te je eventualno razbit prije presađivanja, a to može biti jako težak zadatak. Najbolja je metoda prokopati vlastitim rukama i po mogućnosti upotrijebiti malo vode kako bi malo omekšali supstrat. Možete koristiti nož, odvijač ili neki drugi sličan alat, ali onda možda možete oštetiti većinu korijena. Sa rukama možete također uništiti korijen, ali ne u toliko velikoj mjeri kao sa nekim alatom.

slika slika slika

Štitaste uši
Poznato je oko 8000 vrsta štitastih uši. Vrstu koju ćemo najvjerojatnije pronaći na kaktusima je ona iz obitelji Disapididae. Ime potječe od zaštitnog pokrova nalik na ljusku koji ovi paraziti imaju. Pričvršćenje za tkivo biljke je iznenađujuće jako, te nakon uklanjanja uši ostaje mali ožiljak gdje se ona nalazila i hranila biljnim sokovima. Jedna će mala uš jako teško imati utjecaja na kaktus koji je prošao fazu sadnice. Međutim, štitaste se uši veoma brzo razmožavaju, te su u stanju u potpunosti prekriti površinu kaktusa u samo nekoliko dana. Kada se to desi, biljka poprima pahuljast ili smrznuti izgled. Izgleda da preferiraju sjenu i u stanju su pokriti svaki zasijenjeni dio biljke, a osunčani dio pustiti netaknut. Kaktusi sa bujnim bodljama pružaju povoljne uvjete sa dovoljno sjene za uši gdje će mu one pokriti gotovo svaki dio tijela.

Ako ne tretiramo napadnuti kaktus, paraziti će se širiti na okolne kaktuse. Također preferiraju određene vrste, ili zbog čvršćeg tkiva nekih kaktusa, ili zbog drugačijeg okusa. Najčešće ćemo ih naći na novijim izdancima prije nego igdje drugdje na kaktusu.

Tretman
Prvu stvar koju činimo kod napadnute biljke je da fizički maknemo parazite sa biljke. To radimo koristeći se noktom ili pincetom, dok je najuspješnija metoda sa štrcaljkom pričvršćenom na crijevo. Velik je udio satisfakcije dok razarate te male ''krvopije'' sa vašeg kaktusa, ali budite oprezni da mlaz vode nije toliko jak da našteti kaktusu. Pobrinite se da prođete sve dijelove, od najmanjih pukotina i između bodlji.

Kada ste to obavili, morate osigurati da se više nikad ne vrate. Kako bi to spriječili, potrebno je tretirati biljku organskim insekticidom. To je otrov koji će biljka uzeti preko korijena i unijeti u svoje tkivo čineći ga otrovnim za insekte. Da bi takav insekticid djelovao, kaktus u to vrijeme treba rasti i primati vodu kao i hranjive tvari. Dobro je primjeniti insekticid jednom na početku svake sezone rasta, što znači da bi trebalo pratiti ritam biljke i fizički micati parazite dok čekate da insekticid dođe do izražaja.

slika slika slika slika slika slika slika

Vunaste uši
Ovi su insekti najuporniji od svih kaktusovih parazita. Ne samo da su pošast skoro svakom uzgajivaču, nego i djeluju na različite dijelove biljke što još otežava problem. Tako ima one koji djeluju na tkivo biljke, te se skrivaju između izbočina kaktusa, pa one koji žive ispod supstrata sišući korijenje, čak i one koji žive na bodljama kaktusa sišući sokove kroz njih.

Tretman
Po strani što su jedni od nauobičajenijih kaktuso-jedačkih parazita, jako ih se teško riješiti pa čak i gotovo nemoguće bez upotrebe organskog pesticida. Kontaktni će ih insekticidi ubiti, ali moraju biti dodani u jako velikim koncentracijama zbog zaštitnih pokrova koje imaju ovi insekti. A i sami su insekticidi jako riskantni za upotrebu zbog uljnog sastava koji može uzrokovati da epiderma kaktusa izgori pod utjecajem sunčevog svjetla, što nazivamo fototoksičnošću.

Najbolje bi bilo da nakon što fizički uklonimo insekte sa nekakvom četkicom ili sprejem pod visokim pritiskom, tretiramo kaktus sa organskim insekticidom. Primjenjuje se dok je biljka aktivna i raste jer inače insekticid neće biti unijet u tkivo, već ostat u supstratu. Nije ni loša ideja tretirati kaktus insekticidom na početku svake sezone rasta kako bi spriječili insekte da uopće započnu svoj napad i množenje.

Pošto vunaste uši napadaju različita područja kaktusa za razliku od štitastih uši i ostalih parazita, pametno je provjeriti čitavu biljku nakon što smo ih opazili na nekom pojedinom dijelu. Pa tako ako ih opazite na bodljama, ne zaboravite provjeriti spojeve izbočina pa i izvaditi kaktus iz posude i provjeriti korijenje.

slika slika slika slika slika slika

Dactylopius coccus
Ovaj parazit ne napada sve vrste kaktusa već je specijaliziran samo za Opuntia vrstu. Napada vrste Opuntia i Nopalea, pa i Cylindropuntia. Pripada Dactylopiidae familiji, dok je rod Dactylopius. U Americi imamo pet vrsta, dok je vrsta Dactylopius coccus upotrebljavana i još se upotrebljava u Meksiku za izradu rumene boje karmina. Čak je spominjano kako se taj crveni pigment nekada dodavao soku od nara kako bi mu poboljšao crvenu boju. Ženke su tijela crvene boje i duge 3mm. Kada su zrele, suše se i crveni se pigment ekstrahira. Pigment je bio komercijalno jako važan do 1875. godine.

Prva slika pokazuje kako insekt izgleda prije nego je ometen skidanjem voštanih niti koje su prekrivale njegovo tijelo. Kao što se vidi, veoma sliči svome svom rođaku, voštanoj uši.

Na napadnutim biljkama, cijela je unutrašnja strana stabljike skroz prekrivena takvim voštanim nitima. To izlučuje insekt kako bi mu služilo kao zaštita dok siše biljne sokove. Dok insekt spriječava rast svog domaćina, nerijetko i ubija biljku.

Tretman
Rijetko se dešava da se napad ovakvih insekata dešava na biljkama unutar kuće, već se to češće dešava na Opuntia vrstama uzgojenima vani u tlu. Kao i kod tretmana štitastih i voštanih uši, prevencija se dešava u dva koraka. Prvo se nametnici fizički uklone, i to najlakše nekim snažnim vodenim sprejem, te na kraju tretiranjem biljke organskim insekticidom.

slika slika

Crveni pauk
Crveni pauci nisu ustvari pauci. Dobili su to ime zbog svoje crvene boje i zato jer rade mrežu poput svile nalik pauku na svakoj biljci koju napadnu. Veoma su sitni, a ponekad i nevidljivi. Pravi pauci ponekad rade mreže na kaktusima, tako da nije uvijek u pitanju ovaj nametnik.

Ako mreža pripada crvenim paucima, vidjet ćete kako biljka postaje suho-smeđa, i to posebice gdje su novi izdanci na vrhu biljke. Ovi pauci vole svježe nove izdanke, te će prvo napasti nježne i meke dijelove. Pojest će eventualno cijeli vanjski sloj kaktusa što će ga ubiti ako nešto ne poduzmemo. Nakon što pauke odstranimo, biljka će nastaviti svoj rast od vrha, dok će uništeni dijelovi zaostati i pomicati se sve niže i niže po biljci. Oštećeni dijelovi su trajni i biljka će ih morati nadrasti. Ako vidite biljku koja je suho-smeđa na svome dnu, vrlo je vjerojatno da se radi o kaktusu koji je preživio napad crvenog pauka.

Tretman
Ako ikad primjetite štetu nastalu djelovanjem crvenog pauka na svome kaktusu, odmah ga izolirajte od ostalih. Jedini lijek je tretman pesticidom. Najbolje je tražiti pesticid koji ima izrazitu upotrebu protiv crvenih pauka, a to najčešće piše na etiketi. Biti će potrebni mnogi tretmani jer jaja crvenog pauka neće biti tako lako uništena pesticidom.

Reaplikacija pesticidom je potrebna svakog tjedna zavisno o temperaturi jer se na višoj temperaturi pauci brže množe i potrebniji je češći tretman pesticidom. Pošto će mnogi pesticidi stvoriti fototoksičnu reakciju na epidermi kaktusa, bolje ih je držati podalje od direktnog sunčevog svjetla nakon tretmana i to na nekoliko tjedana.

Organski pesticid nije koristan tretman zbog toga što je crvene pauke vrlo teško detektirat zbog njihovih malih dimenzija prije nego već naprave znatne štete na kaktusu. Previše će štete biti učinjeno prije nego insekticid dođe do izražaja. Ali korištenje insekticida kao preventive je jako dobra ideja bez obzira što pauci nisu insekti, tako da je dobro sprejati podnožje zaraženih kaktusa i budno motriti na nezaražene biljke jer su ogromne šanse da su pauci bili u pokretu prije nego smo ih uspijeli zapaziti.

slika slika slika slika

Puževi balavci
Puževi balavci su mekušci mekog tijela. Ako su uvjeti za njih optimalni, mogu se nalaziti u vrtu u jako velikim brojevima dok će se rijetko nalaziti unutar kuće. Zbog straha od vlastitog sušenja, čekaju noć da izgmižu iz svog zaklona. Ostavljaju sluzavi trag po kaktusu kako se gmižu po njemu. Po danu se takav trag obično osuši a i sija pod svjetlom. Iako su ovi organizmi veoma nježni i meki, mogu vrlo spretno puzati po bodljama kaktusa kako bi došli do dijelova koji su ima primamljivi za jelo.

Preferiraju mekše dijelove novih izdanaka dok se malokad bave starijim dijelovima. Na stabljici kaktusa gule gornji sloj tkiva kako se kreću što ostavlja za njima okrugle mrlje izloženog tkiva koje se brzo skoravaju. Posebice vole pupoljke cvjetova i skoro će uvijek pojesti prvo pupoljke prije nego prijeđu na stabljiku.

Tretman
Ako je samo biljka ili dvije nastanjeno puževima, možete ih komotno odstraniti. Posebno provjerite ispod posuda, kao i bilo koje hladnije sjenovitije mjesto na kojemu vole boraviti, a često se ne miču jako daleko od mjesta na kojem su zadnji put objedovali. Također je dobar način provjerit po noći sa svjetiljkom.

Na većem stupnju, posebice sa biljkama vani u zemlji, najbolje funkcionira mamac za puževe. Korištenje tanjura s pivom možda ubije par ali nije pretjerano efektno. Puževe odbija bakar, te i tako mogu biti odbijeni, postavljanjem oko podnožja biljke, ali nije baš praktično a ni ekonomično. S druge strane imamo tekućine za puževe koje mogu biti pošpricane po tlu oko podnožja biljke ili posude. Puževi će nedugo nakon prelaženja takve tekućine izginuti dok će ih dolaskom dana sunce potpuno osušiti, te će od njih ostati samo njihove prazne kućice.

Puževi su sezonski i jedini pravi problem kada su uvjeti pravi - toplo i mokro. Tretman mora biti kontinuiran tijekom takvih uvjeta zbog novijih valova puževa.

slika slika slika slika slika

Nematode
Nematode žive ispod supstrata te stoga nisu uočljive dok ne naprave znatne štete. Često je za problem ispod zemlje značajan spori rast. Nematode vjerojatno nećemo naći kod biljaka u posudama, nego u onima posađenima u tlu, te stoga moramo iskopati biljku kako bi provjerili korijenje. Iskopavanje smještene biljke nije poželjno, ali ako nisu vidljivi nikakvi ostali simptomi onda je potrebno. Na prvoj se slici vidi prisutnost nematoda u obliku cijevičastih izbočina na korijenju, dok druge slike prikazuju osušeno korijenje sa nematodama u sebi. Smeđkasta područja pokazuju biljno tkivo koje je počelo trunuti zbog štete počinjene od strane nematoda.

Hranidbeno oruđe nematoda nazivamo stiletom. To je struktura nalik na koplje koju nematoda koristi kako bi penetrirala unutar staničnih stijenki biljaka.

Čvorne korijenove nematode efektivno blokiraju prolazak vode kroz biljku kao i hranjivih tvari. Hrane se korijenjem koje onda postaje izobličeno. Ova vrsta nematode izlučuje sekret kemikalije sa svojom slinom, te ta kemikalija uzrokuje abnormalni rast biljnih stanica. Korijen nalik na tumor ometa kretanje vode i hranjiva, te je to razlog zašto će zaražene biljke uginuti ako im i dajemo dovoljno vode i hranjiva. Kada korijenje počne odumirati zbog hranjenja nematoda, tada će i biljka polako početi klonuti. Parazitičke nematode mogu biti nađene bilo gdje na biljkama, od sjemena i lista, do drva i korijena.

Tretman
Nematode nisu insekti, tako da insekticidi na njih ne djeluju. Postoje neki nematicidi, ali još nije znano ništa previše o njima. Za nematode je najbolji tretman fumigacija, ali će i biljke biti djelomično uništene ili usporene ako se npr. sa njim kombinira metil-bromid kojeg ima i u tlu.

slika slika slika slika

Glodavci i ptice
Možete pronaći miša u svojoj kući ali štete od glodavaca i ptica je nešto što će se naći na biljkama uzgajanima vani.

Štete izgledaju tako, da kao da je netko grickao i jeo kaktus. Oštećenja od ptica su manje uočljivija pošto one čeprkaju svojim malim kljunovima. U nekim slučajevima, manji kaktus može nestati preko noći. Može biti da je pojeden ili jednostavno odnesen. Izgleda da bodlje nisu baš od neke prevelike koristi kako bi se očekivalo.

Tretman
Glodavci operiraju po noći, dok ptice rano ujutro. Dobar je način pokrivanja kaktusa nekakvom žičanom mrežom, ali nije baš privlačan. Za glodavce se može upotrijebiti kojekakav otrov s kojim treba rukovati iznimno oprezno. Također, razne zamke i mišolovke mogu spriječiti štetu. Glodavci su učestali gosti vašeg vrta, te će se regularno hraniti kaktusima, dok se ptice kreću sa jednog mjesta na drugo pa su napadi manje učestali.

Kad je šteta jednom napravljena, ne može se poduzeti ništa. Možete se samo boriti kada jednom uhvatite uljeza na djelu kako bi spriječili buduće štete.

slika slika slika slika slika

Crvi i gusjenice
Ima nekoliko vrsta moljaca čije će gusjenice jesti neke vrste kaktusa. Najozloglašeniji od njih je vrsta Cactoblactis cactorum koji se hrani vrstama roda Opuntia. Moljac će izleć jaja na nekom zaštićenom mjestu kaktusa, te kada se iz jaja izglegnu gusjenice, onda one počinju sa hranjenjem kaktusovog mesa. U nekim slučajevima, gusjenica jede unutrašnjost stabljike što je onda nevidiljivo izvana. Kada se to otkrije, već bude prekasno.

Tretman
Najjednostavnije je odstraniti gusjenice kada smo ih uočili. Važna je kontinuirana inspekcija kaktusa pa i ako nikad niste imali problema sa nekim od navedenih parazita. Jedina dobra stvar kod ovakvih moljaca je ta da su gusjenice dosta vidljive, pa ih tako lako odstranimo. Kako jedu tako i rastu, te im se s time i poveća apetit pa brže i jedu kaktus.

slika slika

Lisne uši
Gotovo smo svi upoznati sa malim zelenim čudovištima koje nazivamo lisne uši. Iako imamo mnogo različitih vrsta lisnih uši, njihovo je ponašanje ujednačeno. Sakupljaju se na nježnom biljnom tkivu u masama gdje sišu biljne sokove. Na kaktusima ih rijetko nalazimo na samom tijelu biljke, već najviše napadaju pupoljke cvjetova i cvjetove. Nalazimo ih na mekim novim izdancima. Ako primjetite mrave na kaktusu, obratite i pažnju na lisne uši pošto ih mravi nerijetko prenose.

Tretman
Lisne su uši među nametnicima kojih se lako možemo riješiti, i to vodenom špricaljkom jakog pritiska. Može biti potrebno to uraditi nekoliko puta, a ako problem ostane, onda možemo posprejati zaražene dijelove sapunjavom vodom, a ako niti to ne pomogne, onda je preporučena primjena organskog insekticida.

slika

Resičari
Poznajemo oko 5000 vrsta resičara koji se hrane biljkama, drugim insektima ili gljivama. Neki su resičari korišteni kao biološka kontrola crvenog pauka. Dok mnogi ljudi preferiraju prirodnu kontrolu nametnika, prikupljanje i primjenjivanje predatorskih resičara nije vrlo praktično. Nama su prvenstveno zanimljivi resičari koji se hrane kaktusima, i to ponajprije vrsta Frankliniella occidentalis. To su mali izduženi narančasto-crveni kukci koji se skrivaju u udubinama kaktusa, bazi cvjeta i sl. Na sreću, resičari nisu tako učinkoviti u uništavanju kao što su to npr. štitaste uši, a i njihova prisutnost nije toliko uobičajena. Naravno, to nije nikakva utjeha za nekoga kome su kaktusi pod udarom resičara. Mogu biti nađeni na kaktusima u kući, stakleniku i vani. Vani ih možemo naći samo u ljetnim mjesecima, dok u kući cijele godine.

Tretman
Biološke metode i kontrole favorizirane od velikog broja uzgajivača nisu tako efektne. Uobičajene kontrole pomoću božjih ovčica iliti bubamara su neefektne zbog malih dimenzija resičara i njihovom sposobnošću skrivanja u uske udubine kaktusa, te su tako potrebni pesticidi za totalno riješavanje problema. Kao i sa drugim nametnicima, sprejanje insekticidima direktno na biljku nije poželjno zbog mnogo razloga. Najveći problem kod ove metode je potencijalno izgaranje tkiva biljke zbog fototoksične reakcije. Kontaktni insekticidi također mogu uništiti voštane presvlake i vunu na mnogo biljaka. Na kraju, kontaktni tretmani su ograničeni u efektnosti zbog toga što morate biti sigurni da doprijete i do najmanjih pukotina, a i onda još niste sigurni da li ste ubili jaja.

Stoga, najbolje rezultate daje preventivni tretman sa organskim insekticidom. Prvo djelujemo ručno koristeći se pincetem, štapićima za uši ili mlaznicom vode ako biljka nema preosjetljivu vunu. Ručno ih mičemo sve dok organski insekticid ne počne djelovati. Zaražene biljke bi se trebale izolirati dok ne uništimo sve resičare, a susjedne biljke pomno motriti i također tretirati organskim insekticidom kao mjerom opreza.

slika slika

Ostale bube
Osim jezivih puzajućih nametnika spomenutih gore, imamo i nekolicinu insekata koje ne tako često susrećemo kako se hrane kaktusima. Neki se hrane isključivo pojedinim vrstama, dok drugi jedu gotovo sve što je zeleno. Takve nametnike susrećemo kao individualce ili u jako malim brojevima. Vrsta Opuntia se čini kao najukusnija kod insekata, toliko da je još manje uobičajenije pronaći ovakve insekte na ostalim vrstama. Ako primjetite bilo koju bubu na kaktusu koja nije pravi pauk, sigurno ne misli ništa dobroga po kaktus i trebali bi ste je ukloniti. Ovakve veće nametnike ćete najčešće naći vani a manje u kući. Unatoč njihovoj prisutnosti, nekolicina njih neće uzrokovati nikakvu kritičnu i po život opasnu štetu na kaktusu već će kaktus pretrpiti samo par nebitnih ugriza.

Tretman
Regularno korištenje organskog insekticida čuvat će veće insketoidne nametnike podalje. Ako ne koristite insekticid i primjetite bubu kako se šeta po vašem kaktusu, jednostavno je ručno odstranite. Može se tretirati i kontaktnim insekticidima, ali nije preporučljivo zbog fototoksičnosti koja može uzrokovati daleko veću štetu na biljci.

slika slika

Gljivice
Napade gljivica prepoznajemo po boji nalik hrđi ili crnim mrljama okruženih smeđim odjeljcima na stabljici kaktusa. Gljivični napadi su najuobičajeniji kod epifitnih kaktusa i ne javljaju se prečesto na ostalim.

Trulež može ponekad označavati gljivu koja izjeda mrtvo tkivo biljke, te je u tom slučaju nešto drugo uzrokovalo tkivo da odumre.

Pravi gljivični napad se dešava kada gljivica raste unutar tkiva kaktusa i izjeda ga iznutra. U tom slučaju rasaznajemo smeđu boju na tkivu i osušenost.

Tretman
Napade gljivica je veoma teško zaustaviti, te je najbolja opcija pronaći nezaraženi dio kaktusa, odvojiti ga i posaditi zasebno, a ostatak baciti. Fungicidima možemo samo usporiti napredovanje gljivičnog napada, ali ne i spriječiti.

slika slika slika slika

Truljenje
Truljenje je veoma vjerojatno najgori problem kod uzgajanja s kojim se javljaju mladi uzgajivači. Kaktusi trule jer su građeni od mesnatog tkiva punjenog vodom. To je tip uvjeta u kojima bakterije i gljivice obožavaju boraviti. U pravilnim uvjetima trulež se ne javlja u kaktusu jer je vlaga okoline mala, te u divljini kaktusi rastu na kamenitom, brzo drenirajućem tlu i visokim temperaturama. Dok količina vlage koju svaki kaktus može podnijeti varira od vrste do vrste, te je generalno pravilo da tlo koje je bogato hranjivim tvarima a vlažno, svejedno će uzrokovati truljenje bilo kojeg kaktusa, posebice i ako su temperature niske. Niske temperature pogoršavaju problem zbog toga što su kaktusi uspavani na niskim temperaturama i ne koriste dostupnu vlagu, a tlu treba puno vremena da se osuši.

Trulež najčešće nastupa od dna prema vrhu. Jako će često prvo odumrijeti korijen dok samo tijelo neće, ali ima i slučajeva gdje prvo odumire sam vrha kaktusa prije njegova korijena što se često dešava kod previše zalijevanih kaktusa. U tom se slučaju stanice pune vodom dok se ne rasprše i puknu kao vodeni balon, te nakon probitka stanične stijenke sama stanica odumire. Odumiranje veće grupe stanica na ovakav načina stvara savršeno mjesto gdje bi trulež mogla početi svoj dio posla.

Trulež varira u izgledu od crvene do crne. Truli su dijelovi kaktusa meki, ljigavi i često imaju loš miris. Na jako ćemo bodljikavim kaktusima teže zapaziti trulež, pa čak i kad biljka bude odavno umrla možda je još ne zapazimo. Kako smo prije rekli, trulež najčešće funkcionira od dna prema vrhu, te je često ona već poodmakla dok je mi zapazimo.

Prva slika prikazuje Gymnocalycium na vrhu i odispod, te vidimo da je na vrhu biljka skroz u redu, dok je odispod kompletno trula te ju je nemoguće spasiti.

Trulež je često bakterija dok može biti i gljivica. Biljke u suhim krajevima mogu ponekad istruliti ako su oštećene na neki način što dozvoljava infekciji da na tom mjestu nastupi.

Tretman
Kao što je spomenuto gore, kad jednom trulež nastupi najčešće je prekasno za spas biljke, ali nije uvijek slučaj. Ponekad je trulež uhvaćena taman kada započne ili je samo manji dio biljke započeo truliti. Kako bi spasili kaktus od truleži, tada moramo trule dijelove pod hitno ukloniti što ponekad znači i odsjecanje biljke na pola i više. Ostatak bi zdrave biljke trebao biti svijetlo-zelene boje bez ikakvih pjegica diskoloracije, te dok god vidite pjegice morate nastaviti rezati. Naime, ako ne možete nikako doći do zravog zelenog tkiva, onda je vjerojatno prekasno i biljka je propala.

Opet je prevencija najbolji lijek. Kako bi izbjegli trulež moramo se pobrinuti da imamo dobar supstrat koji nije vlažan puno vremena kada zalijemo biljku. Također treba izbjegavati ikakvo zalijevanja kada kaktus u hladnim mjesecima ne raste nego miruje. Kod niskih će temperatura kaktus mirovat i bilo kakva vlaga će ga brzo natjerat na truljenje. Ako živite u hladnijoj klimi, zadnju porciju vode dajte dva do tri tjedna prije nego će temperature početi padati u jesen. Treba i spomenuti da kad su kaktusi dormantni, onda uopće ni ne trebaju vodu.

slika slika slika slika slika slika slika

Starenje
Mnogi će se ljudi zabrinuti kada dijelovi njihova kaktusa počnu poprimati smeđe umiruće boje što je najčešće rezultat djelovanja nekakvog nametnika ili drugog negativnog faktora, ali je to i često puta prirodni proces starenja kaktusa. Dodane su slike kako bi pomogle u prepoznavanju starenja od nekakvog napada nametnika jer se često misli da nešto nije u redu sa kaktusom. Kako katus stari, njegovi donji dijelovi počinju poprimati blago zelenkastu boju kože do jače smeđi izgled nalik kori. Kako je i prikazano na slikama, starenje započinje od same baze kaktusa i ide prema gore. Ako kaktus poprimi smeđu boju prvo na vrhu te ide prema niže, onda se ne radi o starenju već nekom ozbiljnijem problemu kao što je crveni pauk ili opekline.

Tretman
Pošto je starenje prirodni proces kaktusa, ne možemo ga ničime tretirati. Ako vaš kaktus stari oko baze, onda jednostavno uživajte u ljepoti zrelosti i starenja biljke.

slika slika slika

Fizička oštećenja
Ponekad dok premještamo kaktus ili nešto čistimo oko njega, možemo ga udariti, zdrobiti ili nekako drugačije nanijeti štetu njegovom tkivu bez da smo i primjetili. Fizičke se ozljede najčeće dešavaju kada se veća grupa kaktusa transopritra zajedno. Često će puta bodlje jednog kaktusa nanijeti ozljede drugome ako su podosta zbijeni. Kod takvih se ozljede odmah javlja slaba diskoloracija, dok nakon nekoliko dana kada kaktus počne zarastati ožiljak poprima smeđkastu boju što na kaktusu ostavlja neželjene oznake, a pošto većinom ne znamo što se dogodilo onda odmah posumnjamo na kojekakvu bolest ili nametnike.

Trebamo paziti na širenje i rast kaktusa, te ako baš nemamo puno aktivnosti oko njega, fizičke će ozljede biti rijetkost. Ako primjetite da se ožiljak na tkivu počinje dalje širiti, onda vjerojatno imate drugi problem kao što su puževi ili insekti.

Tretman
Ako se na ovakav način biljka ozljedi onda ne možemo ništa napraviti da bi to popravili već će ožiljak ostati doživotno. Jedini načina kojim možemo pomoći je da na prvom mjestu ne dozvolimo da se ozljedi. Kada premještamo više kaktusa onda bi trebali paziti da se ne dodiruju, te ih možda i razdavajti i držati na udaljenosti pomoću komadića stiropora ili novina. Također trebamo paziti kada radimo oko kaktusa, uklanjamo travu i sl. da nenamjerno ozljedimo kaktus. Ako imamo kaktus vani u zemlji, onda se javljaju problemi kao što su gušteri, ptice, bube, otpadnuto voće i sl.

slika

Fototoksičnost
Šteta na kaktusu od fototoksičnog otrovanja veoma sliči onoj od opeklina, a na neki način i je opeklina. Uzrokovana je kemijskim kontaktnim insekticidima ili fungicidima koje koristimo kako bi spriječili nekakvu infekciju, te ako nakon toga biljku izložimo direktnom sunčevom svijetlu. U takvom slučaju, kaktus koji prije nije pokazivao osjetljivost na puno svijetlo odjednom počne izgarati na suncu. Ne uzrokuju sve kemikalije ovakvu rekaciju već samo one koje u sebi sadrže nekakvu vrstu ulja. Pošto ovaj problem uzgajivači donesu sami sebi, ne bi ga trebalo biti teško uočiti i dijagnosticirati. Ako se šteta pojavi nedugo nakon kemijskog tretmana biljke, onda znamo o čemu se radi, dok s druge strane ako nismo koristili kemikalije, onda je fototoksičnost isključena.

Tretman
Opet, prevencija je najbolji način. Ako moramo koristiti kemijsku kontrolu na biljkama, potrudimo se ne ih potom stavljati direktno na sunce.

Da bi se ovakve štete pojavile, kemikalija mora biti špricana direktno na kožu kaktusa. Organski insekticidi koji se upotrebljavaju u supstratu kako bi ih korijenje upilo neće naškoditi biljci na ovaj način. Naime, ako pošpricamo organski insekticid po kaktusu dok ga zalijevamo, onda ćemo iskusiti nekakve probleme. Uvijek obraćajte pažnju kada upotrebljavate toksične kemikalije na vašim biljkama.

slika slika
Zadnja izmjena: Fig, dana/u 17.01.2011, 19:14, ukupno mijenjano 2 puta.
Avatar
Red
Moderator
Postovi: 4300
Pridružen/a: 06.02.2010, 20:50
Zahvalio/a: 242 puta
Prim. zahvala: 645 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, te njihova prevencija

PostPostao/la Red » 16.01.2011, 16:57

Odlicno, hvala na temi! :ymapplause:
“If you can't understand it without an explanation, you can't understand it with an explanation"
dr.manijak
rank14
Postovi: 1721
Pridružen/a: 05.04.2010, 21:15
Zahvalio/a: 101 put
Prim. zahvala: 230 puta

Re: Meskalin - Peyote & San Pedro

PostPostao/la dr.manijak » 06.06.2011, 12:51

Evo ga jutros je bio zatvoren cvet i sada kad se vratih kuci on se otvorio, evo slikica, bas ima divan cvet.
[img]http://img163.imageshack.us/img163/3405/zxdv.jpg[/img]
[img]http://img806.imageshack.us/img806/1821/dfgj.jpg[/img]

A evo ga i PER.T.
Ne znam sta je ovo pojavilo se gore crno na vrhu, da napomenem sada je u fazi gde je u pesku i pusta korenje.[img]http://img37.imageshack.us/img37/9804/78457531.jpg[/img]
Da li biste radije bili zabrinuti genije ili vesela budala?
Avatar
Red
Moderator
Postovi: 4300
Pridružen/a: 06.02.2010, 20:50
Zahvalio/a: 242 puta
Prim. zahvala: 645 puta

Re: Meskalin - Peyote & San Pedro

PostPostao/la Red » 06.06.2011, 15:24

kada meni tako krene to je najcesce od previse zaljevanja ili je zamlja predugo vlazna pa korijen krene trunut, stvar sam sredivala tako da bi jednostavno odrezala taj dio sa sterilnim skalperom, jer najcesce se to krene razvijat dalje i dalje i sranje... ruzno izgleda tako odrezano, ali krene bacat nove...

:thumbsup:

pa sada ne znam, jel to slucaj kod tebe...
“If you can't understand it without an explanation, you can't understand it with an explanation"
dr.manijak
rank14
Postovi: 1721
Pridružen/a: 05.04.2010, 21:15
Zahvalio/a: 101 put
Prim. zahvala: 230 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la dr.manijak » 06.06.2011, 16:38

Odrezao sam taj truli deo, sada mi izgleda jako ruzno, ali ko ga jbe kad nije hteo da lepo raste to mu je kazna, naredio sam mu da u sledecih nedelju dana izraste barem pola metra inace cu ga jos osisati.

Cvet na peyotu se jako lepo razvija, dodze mi da ga pojedem.
Da li biste radije bili zabrinuti genije ili vesela budala?
Avatar
extranoize
rank10
Postovi: 413
Pridružen/a: 30.03.2010, 18:04
Zahvalio/a: 60 puta
Prim. zahvala: 102 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la extranoize » 06.06.2011, 21:12

u vezi truljenja: treba pričekati 2 sata i obrisati višak vode koji se skupi ispod posude nakon zalijevanja.
tako mi reče uzgajivač katusa :)
Okali se u Materiji, sine Zemlje, okupaj se u njezinim gorućim slojevima, jer ona je izvor i mladost tvojega života.
Pierre Teilhard de Chardin
Avatar
Red
Moderator
Postovi: 4300
Pridružen/a: 06.02.2010, 20:50
Zahvalio/a: 242 puta
Prim. zahvala: 645 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la Red » 07.06.2011, 05:50

mudro zbori, najbolje je kaktuse zalijevat tako da ih uronimo do pola u drugu posudu sa vodom da se oni napiju koliko hoce i onda maknut na suho.

kod mene je nastao problem, sto ih nisam zalijevala previse ili precesto vec su stajali na mjestu gdje je vlaznije pa je tako zemlja ostajala mokrom jako jako dugo i odjednom krenulo truliti... neki dobili te fleke, neki nisu... ali spasila sam stvar. uglavnom, treba biti oprezan. mladim kaktusima treba redovito zalijevanje tokom proljeca-jeseni, kasnije gotovo nista.

ja se ravnam po onom, zabijem prst i ako je suvo, zalijem :ymdevil:
“If you can't understand it without an explanation, you can't understand it with an explanation"
Avatar
Fig
Moderator
Postovi: 496
Pridružen/a: 21.11.2010, 23:53
Zahvalio/a: 48 puta
Prim. zahvala: 112 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la Fig » 07.06.2011, 18:11

isto da se osiguram od tog problema preferiram glinene lončiće (jedan od razloga što sam se počeo interesirat za lončarstvo :) ) za umjereno sušenje tla nakon zalijevanja, te se još osigurat pripravkom fine mješavine za kaktuse sa podobrom drenažom od listinca, šljunka, kamenčića, drvenog uglja i mješavine za kaktuse pošto još nisam potražio ilovaču. znam da sam negdje i pročitao da je dobro samljet malo cigle te stavit na dno posudice, al i šljunak isto fino. gore oni mali ukrasni sitni kamenčići da voda odmah prodrije i ne zadržava se puno.. al to već sve poznato..

btw, cvijetić je predivan =:)
Avatar
wolf
rank2
Postovi: 33
Pridružen/a: 14.05.2010, 08:55
Prim. zahvala: 3 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la wolf » 23.11.2011, 20:15

pre 10ak dana sam stavio lophophore u grow box, kako bi biljke ostale aktivne.

Shator u koji sam ih stavio se nalazi u podrumu, prosechne minimalne temperature 12C maksimalne 25C.

Pre toga biljke su provele mesec dana u kuci, bez zalivanja, i nakon 3-4 dana u boksu pochele su da mekshaju. odmah sam ih zalio, ali nakon pardana bili su i dalje meki. Mislim da sigurno nije truljenje,
jer nekoliko primeraka je pochelo da cveta, ali su i dalje mekani.

1. Da li je ok shto su i nakon zalivanja mekani?

2. pojavilo se nekoliko cvetova za veoma kratko vreme, ali chim se plod pojavi, sutradan ga ukradu neke bibice (mushice, mada ne znam da li lete), i ostane po koje seme, ali plod pojedu odmah. Bubice su male, sivkasto zhuckaste boje, i veoma su brze, samo jure po povrshini kaktusa.

Shta mislite?

dodatni info: drzhim ih urezhimu 12/12 pod direktnom sijalicom jachine 600 wati zhute boje, koja je valjda za cvetanje.

Pozdrav,

Wolf
Avatar
mr. gljiva
Moderator
Postovi: 648
Pridružen/a: 23.03.2010, 17:09
Zahvalio/a: 37 puta
Prim. zahvala: 96 puta

Re: Bolesti i nametnici kaktusa, problemi & prevencija

PostPostao/la mr. gljiva » 23.11.2011, 22:31

kaktusi trebaju zimsko mirovanje, zadnje zaljevanje početkom 10tog mjeseca jer je ova godina bila iznimno sunčana pa su i oni mogli malo kasnije na spavanje.
malo je sad već i kasno,ali inače ako se nađu neki nametnici poželjno je temeljito isprati korijen skupa sa biljkom (pod uvjetom da to podnosi) i nakon toga ostaviti 2 tjedna da se korijen skroz zasuši pa je posaditi u svježu suhu zemlju tako da mu vegetacija krene tek sa proljećem ;)

miruju na 10-15°C i 4-5 sati direktnog zimskog sunca što osigurava bogatu cvatnju sljedeće godine...
naravno ovisno o vrsti svi kaktusi će se praktički smežurati,ali u većini slučajeva dobiju dodatno na čvrstoći, samo neki nježniji omekane- isto ne pretjerano.
skuliran do jajc :thumbsup:

Natrag na “Kaktusi i Sukulenti: Općenite informacije i Uzgoj”

Online

Trenutno korisnika/ca: Bing [Bot] i 1 gost.